رهنمود سلامت اداری و مالی دانشگاه تهران- شماره ۱۰-۱۴۰۲ ممنوعیت استفاده شخصی از خودروهای دولتی

۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۴ کد : ۳۶۰۲۷ اخبار و رویدادها رهنمودهای سلامت اداری و مالی
تعداد بازدید:۳۱۰
اداره کل حسابرسی داخلی در راستای آگاه‌سازی جامعه دانشگاه تهران از قوانین، آئین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های سلامت اداری اقدام به تهیه و ارائه گاهنامه "رهنمود‌های سلامت اداری" با هدف ارتقا شفافیت و بهبود عملکرد سازمانی نموده است.
رهنمود سلامت اداری و مالی دانشگاه تهران- شماره ۱۰-۱۴۰۲ ممنوعیت استفاده شخصی از خودروهای دولتی

چیستی و جایگاه:

خودروهای دولتی ازنظر مالکیت جز اموال دولتی محسوب و در اصطلاح فقهی بیت المال نامیده می‌شوند. بر این راستا تأمین و پرداخت بودجه‌های ناشی از استفاده، تعمیرات، نگهداری و پرداخت هزینه‌های سوختی آن در اختیار دولت می‌باشد لذا استفاده شخصی از خودروهای دولتی خصوصاً در غیر ساعات اداری اکیداً ممنوع و غیر قانونی بوده و با نقض کنندگان این امر برخورد قانونی صورت می‌گیرد. بر این اساس نیروهای پلیس راهور دستور دارند تا در صورت مشاهده خودرو دولتی که از آن استفاده شخصی می‌شود سریعاً خودرو را متوقف و اعمال قانون نمایند.

دانشگاه تهران نیز به عنوان دانشگاهی دولتی تابع قوانین و مقررات مربوطه در این خصوص می‌باشد.

برخی خودروهای دولتی مورد استفاده در دانشگاه:

خودرو‌های پلاک قرمز با حرف "الف"، "تشریفات"یا خودورهای عمومی دارای پلاک زرد رنگ.

خودروهای خدمات اختصاصی، که خودروهای سواری غیر تشریفاتی بوده و دارای شماره انتظامی شخصی (سفید رنگ) می‌باشند و عموماً به صورت انتقالی، اهدایی، اجاره‌ای و دیگر از این دست در اختیار و تحت بهره برداری دانشگاه بوده و جز اموال دانشگاه محسوب می‌گردند لذا تابع قوانین نیز می‌باشند.

*آئین نامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی (تصویب نامه شماره /۱۸۹۲۱۱ ت ۳۴۱۹۱ ه مورخ ۲۱/‏۱۱/‏۱۳۸۶‬ هیأت وزیران (و دستورالعمل مواد ۶ و ۸ آئین‌نامه فوق بخشنامه شماره ۱۰۰۷۴۳/۱۲۵۲۹/۵۱ مورخ ۰۲/‏۰۷/‏۱۳۸۷‬ وزارت امور اقتصادی و دارایی (تعاریف، اهداف، اشخاص و موارد استفاده را به صورت کامل شرح داده است.

برخی مواد مهم:

ماده ۴ کلیه خودروهای دستگاه‌های اجرایی به استثنای خودروهای خدمات اختصاصی، تشریفاتی و خدمت جز خودروهای خدمت عمومی محسوب و استفاده از آنها بر اساس احکام مأموریت مجاز است و در غیر ساعات اداری (با راننده یا بدون راننده) و بدون داشتن برگ مأموریت به شرح زیر مطلقاً ممنوع بوده و هر گونه استفاده از این خودروها خارج از قوانین مربوط و مقررات این آئین‌نامه در حکم تصرف غیر مجاز در اموال دولت محسوب می‌شود:

ماده ۵- نیروی انتظامی، موظف است در خصوص تردد خودروهای ‎‎‎ دولتی در شهرها و جاده‌های سراسر کشور همانند سایر خودروها کنترل و نظارت‌های لازم را به عمل آورده و مشخصات خودروهای فاقد برچسب شناسایی و فاقد برگ مأموریت متضمن مشخصات راننده خودروهای مذکور را در مرکز به وزارت امور اقتصادی و دارایی و در شهرستان‌ها به سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی استان‌های ذی ربط اعلام نماید.

*ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی:

استفاده اختصاصی از خودروهای دولتی در ساعات اداری و غیر اداری جرم محسوب می‌شود و نیروی انتظامی مکلف شده است در راستای حفظ حقوق عامه و بیت‌المال، به محض مشاهده افرادی که از خودروهای دولتی برای انجام امور شخصی یا سوار کردن اعضای خانواده خود اقدام کرده‌اند، ضمن توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ، متهم (راننده خودرو) را دستگیر و به مراجع قضائی معرفی کند.

*شرایط استفاده از خودروی دولتی یا دریافت کمک هزینه ایاب و ذهاب مدیران در دانشگاه، موضوع مصوبه پیوست ۱- بند «۲» صورتجلسه هیأت رئیسه دانشگاه مورخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰

براساس آئین‌نامه فوق استفاده از خودروی سواری دولتی برای منصوبین پست‌های مدیریتی ذیل مجاز می‌باشند. و در صورت عدم استفاده از خودروی دولتی بر اساس بند ۳ آئین نامه مذکور کمک هزینه ایاب و ذهاب مدیران دریافت می‌نمایند.

۱- رئیس و اعضای هیأت رئیسه: خودرو با راننده به صورت تمام وقت؛

۲- رؤسای پردیس‌ها و دانشکده‌های مستقل و مراکز پژوهشی: خودرو استیجاری در ساعات اداری یا حق ایاب و ذهاب به انتخاب آنان؛

۳- رؤسای دانشکده‌های وابسته به پردیس‌ها و مدیران کل ستادی: حق ایاب و ذهاب به صورت ماهیانه؛

۴- سایر موارد به تشخیص هیأت رئیسه دانشگاه تهران

*پیشنهاداتی که می‌تواند به افزایش سلامت اداری در این خصوص منجر شود:

  • روشنگری در خصوص عدم امکان استفاده اختصاصی از اموال دولتی به ویژه خودرو در خارج از اوقات اداری؛
  • اعمال محدودیت و عدم اختصاص بودجه‌های تعمیر و نگهداری خودروهای از رده خارج و بلا استفاده؛
  • متعهد نمودن مدیران و کارکنانی که خودرو و امکانات دولتی در اختیار دارند به عدم تحویل منابع به غیر حتی در زمان کوتاه؛

در پایان اعلام می‌دارد این رهنمود صرفاً به منظور آگاه سازی جامعه مفخم دانشگاه تهران از قوانین مرتبط، با هدف پیشگیری و جلوگیری از بروز آسیب برای این خانواده بزرگ تهیه می‌گردد. لذا شایسته خواهد بود همکاران ارجمند نهایت اهتمام در این خصوص را داشته باشند.

کلید واژه ها: اداره کلی حسابرسی داخلی دانشگاه تهران اخبار رهنمودهای سلامت اداری و مالی قوانین و مقررات آئین نامه مالی